zondag 6 december 2015

Projets à la ferme

Afgelopen maandag waren we het grootste gedeelte van de ochtend zoet met het zoeken naar kippen die de avond ervoor niet uit zichzelf waren teruggekeerd naar hun hok. Helaas was onze actie niet zo'n groot succes en slaagde we er niet in ze tertug te lokken. In de loop van de dag keerden ze echter of zelf terug of zijn ze uiteindelijk later alsnog door de vos opgegeten. De rest van de dag hield ik me bezig met het maken van een stelling van hout voor het speelgoed van Ayla en hielp ik met wat klusjes in het huis.
Zoals het hoort ;)

Dinsdag was de eerste dag dat Mona en Chris er waren. We kregen een uitgebreide rondleiding door de tuin van Chris, die heel interessant was. Het is bijzonder hoe permacultuur in elkaar steekt en wat voor technieken er achter schuil gaan. Daarna maakte ik schoon in de woonkamer (die een dag later vervolgens weer vies was door de honden en katten die in en uit lopen, maargoed). 'S middags ging ik met Chris mee om bladeren te verzamelen in het bos een stukje verderop. Niet zomaar een aantal vuilniszakken, maar gewoon de achterbak van een bestelbusje vol. De bladeren worden vervolgens gebruikt om compost van te maken, tegen onkruid of om een voedingsbodem van te maken. Deze verschillende manieren om de bladeren te gebruiken én het feit dat het een grote tuin is maakt dat er heel veel bladeren nodig zijn! Tussen het bladeren rapen door reden we ook nog naar Orthez waar Chris in een kaki-boom klom en ik vervolgens de gevallen kaki's verzamelde. (Sinds ik in het zuiden van Frankrijk ben, zie ik overal kaki's!)

Woensdag had ik weer lekker een vrije dag. Op naar de zoutwater thermen in Salies de Béarn dus! Helaas is dat wat makkelijker gezegd dan gedaan als je geen auto hebt ;). Dus daar ging ik op de mountainbike de 15 kilometer naar Salies. Het was heel erg mistig 's ochtends waardoor de tocht nog wat mysterieuzer werd. Wanneer je geen flauw idee hebt waar je bent, er overal mist is en google maps je inees een onverhard bospaadje instuurt is het toch wel even spannend of je er ooit nog uitkomt. De terugweg was wat dat betreft een stukje beter toe het zonnetje scheen. Eenmaal in Salies aangekomen een wandeling gemaakt door het dorp, lunch gekocht en gegeten, he zoutwinning gebied bezocht en gewacht tot de Thermen open zouden gaan. Salies staat bekend om de zoutbron die zich onder dit dorpje bevindt. Naast dat er dus zout geproduceerd wordt zijn en ook thermen met zout water, omwille van de goede effecten van zout op de gezondheid. Met een zoutwatervis zwembad, een jaccuzi binnen en buiten en een hammam en en sauna was het een uurtje heerlijk relaxen. En daarna weer de 15 km terug naar huis ;)
Pleintje voor de thermen
 
Thermen
Source de sel
Salies de Béarn

Donderdagochtend nog een bestelbusje gevuld met bladeren en de vervolgens in de tuin verwerkt. 'S middags vooral bezig geweest met onkruid wieden, wat het bestaat uit het herkennen van 4 planten! Ook heb ik een speciaal soort aardappel geoogst: oka's! Deze donderdag was ook de verjaardag van Flo wat betekende: raclette én kaasfondue als avondeten! Verder een gezellige avond met cadeautjes en muziek!
Tout le monde!
Vrijdag weer een dagje in de chambres d'hôtes geholpen. Het eerste wat er die ochtend op het programma stond was het uitzoeken van de hele berg aan eten die de avond ervoor bij supermarkten was verzameld. Laat ik het beter uitleggen: elke donderdag avond gaan ze hier langs de drie supermarkten in de omgeving. Echter niet om gewoon boodschappen te doen,maar om het'vuilnis' van de supermarkten op te halen. Elke donderdagavond zetten de supermarkten hun vulnis buiten, maar je kan het eigenlijk geen vuilnis noemen als je ziet wat er weg gegooid wordt. Mandarijnen, komkommers, courgettes, wortels en nog veel meer zonder dat er ook maar iets mis mee is. Alleen maar omdat de zogenaamde houdbaarheidsdatum voorbij is, of omdat er net 1 van de 10 wortelen in het zakje een klein plekje heeft. Het is ongelooflijk en bijna schandalig wat er allemaal wordt weggegooid. Natuurlijk is er ook oud brood en dingen de wel beschimmeld of niet mooi meer zijn,maar die kunnen hier dan weer heel goed gebruikt worden om de dieren mee te voeren! De volgende keer zal ik een foto maken om te laten zien hoe bizar het is (en wat een grote verspilling).
De rest van de dag wat schoon gemaakt, eten gekookt en een laag beits aangebracht op de nieuwe brievenbus. Youval en Ourie betrokken en in hun plaats kwam Laura, uit Frankrijk.
Brievenbus

En gisteren, mijn 5 december? Geen dobbelspel, surprises of gedichten en eerlijk gezegd vind ik dat wel een beetje jammer. (Maar gelukkig staat me nog een heerlijk avondje met mijn huisgenootjes te wachten 4 januari en had ik natuurlijk wel mijn pepernoten en chocoladeletter :D) wel een dagje vrij, dus heerlijk uitgeslapen, wat dingen geregeld voor als ik hier weg ga en 's middags op de fiets naar Orthez gegaan, waar helaas weinig te beleven viel. Gelukkig scheen het zonnetje. 'S avonds gingen we met Mona, Chris, twee vrienden van hun en de workawayers naar een salsa/rock avond. Mona zei tegen mij in de auto: stel je er niet te veel van voor, het is het platteland en waarschijnlijk zijn er alleen maar oudere mensen. Ik dacht: ach we zien wel, misschien valt het mee. Maar dat deed het niet echt, haha. Het was in een sportzaal (geen sfeer), er waren inderdaad veel ouderen die vervolgens steeds met dezelfde mensen dansten en wij er dus maar een beetje bij stonden. Daarna een poging gedaan om naar een discotheek te gaan, maar dat was misschien nog wel erger aangezien we de enige waren! Ondanks dat heb ik me wel vermaakt hoor!

Vandaag weer een dagje in de tuin. Onkruid gewied en vervolgens de grond bedekt met bladeren. Het is heel bizar dat als de zon hier schijnt hij zo ontzettend warm is dat je je meteen de peentjes zweet. 'S middags ook nog een tijdje met de puppies gespeeld!
Resultaat van het werk in de tuin
Hondjes

1 opmerking:

Mirjam zei

Die puppies zijn zo schattig!
xxx