dinsdag 15 december 2015

Laatste weekje workaway!

Dit was alweer mijn laatste workaway avontuur! Aan de ene kant voelt het als gisteren dat ik in de Elzas aardappels aan het oogsten was, maar aan de andere kant voelt het ook als super lang geleden, als ik me bedenk wat ik sindsdien allemaal heb gedaan, gezien en heb meegemaakt! Maar de laatste workaway betekent gelukkig nog niet het einde van deze reis in Frankrijk :).

Maandag hielp ik in de chambres d'hôtes, wat 's ochtends niets meer voortelde dan de was ophangen en het eten voor de lunch klaar maken. 'S middags bracht ik nog een laag beits aan op de brievenbus en was het aan mij om er zo mooi mogelijk 'La ferme Acoucoula' op te schrijven. Ik heb helaas geen foto van het eindresultaat, maar ze zijn er in ieder geval tevreden mee! Het leuke aan deze workaway is dat er best veel creatieve dingen worden gedaan. Zo maakt Chris bijvoorbeeld heel veel dingen van pallets (tafels, kasten, stoelen etc), Flo heeft de muur van haar chatterie behangen met papier maché en ook voor de workawayers zijn er altijd wel creatieve projecten om aan te werken. (Zoals de brievenbus, de barrière voor de puppies en de opbergruimte voor Ayla haar speelgoed)
Chatterie (het kattenhotel)

Sinds Mona en Chris weer terug zijn eten we 's avonds met hen samen in hun Yourt. Ze wonen namelijk niet in het huis, maar ze hebben een Yourt op het terrein staan waar ze in wonen. Deze avond speelden we ook een spel na het eten: Pandémie. Het leuke aan dit spel is dat je niet tegen de andere spelers speelt, maar tegen het spel! Je werkt samen om de wereld te redden van 4 ziektes die een pandémie kunnen veroorzaken.

Dinsdag mocht ik de kippenhokken verschonen en nieuwe nestjes maken waar de kippen eieren in kunnen leggen. Helaas zonder resultaat, want sinds ik hier ben hebben de kippen nog geen ei gelegd en dus zelfs niet in hun mooie schone nestjes :(.

'S middags nog meer bladeren verzameld en er een plantenbak/border mee gevuld.

Woensdag alweer een dagje vrij! Een mooie dag om een bezoek te brengen aan de kust, waar we hier maar een uurtje vanaf zitten. Ik nam de trein vanaf Orthez en moest vervolgens vanwege vertraging anderhalf uur wachten in Bayonne. Heb er maar mooi gebruik van gemaakt en heb een rondje door Bayonne gelopen. Ontzettend mooie straten, leuke winkeltjes en een fijne sfeer! Maar ik wilde toch echt de zee zien dus nam ik de trein naar Biarritz, het surfers paradijs! Ik lunchte op het strand, liep over de rotsen langs de kust en aanschouwde hoe de enorme golven (in deze zee wil je echt niet zwemmen!) tegen de rotsen aansloegen. Hoewel de kust echt ontzettend mooi is, is de stad zelf (in tegenstelling dus tot Bayonne) helemaal niet de moeite waard. Maar de zon scheen en het was lekker om even uit te kunnen waaien. Helaas werd het me op de terug weg nog een keer duidelijk dat fietsen in het donker hier echt onmogelijk is. (Vooral als je zelf geen ligt hebt, oeps) want je ziet gewoon niet waar je rijdt als je alleen de sterren hebt die de weg verlichten!
 
Bayonne
 Kust Biarritz
Rocher de la vierge

Donderdag deed ik 's ochtends de gebruikelijk klusjes in en om het huis, zoals de was ophangen, beetje opruimen en het eten voor de lunch klaar maken. 'S middags maakte ik een van de kamers schoon en begon ik met het maken van een krans van stro, om er later een echte kerstkrans van te kunnen maken. 'S avonds ging ik met Chris en Laura op prullenbakken jacht. Helaas niet zo'n grote buit als ze de vorige keer mee terg brachten, maar toch weer heel veel om je over te verbazen. We vonden zelfs chocolaatjes, cakejes en crêpes! (En éclairs au chocolat, maar toen we die probeerden zat er toch wel een raar zuur smaakje aan, haha) Verder vonden we een hele boel bossen bloemen die nu nog steeds mooi in bloei in de huiskamer staan! En natuurlijk genoeg aan salade en oud brood om de dieren een week mee te kunnen voeren.

Vrijdag in de tuin tussen de bladeren en het onkruid :) En 's avonds weer een poging gedaan om met z'n allen de wereld te redden van een pandémie!

Zaterdag mijn tweede dagje vrij deze week. Het was een rustig dagje, waarop ik wat dingen regelde voor mijn laatste paar dagen in Frankrijk, mijn verlanglijstje voor kerst maakte (jeej!) en ik 's middags nog even richting Orthez fietste om een meer te bezoeken.


Zondag ging ik verder met de kerstkrans. Na de krans van stro te hebben gemaakt was het nu tijd om hem met bladeren te bedekken en te versieren. 'S middags pakte we de kerstboom uit en versierde hem met lichtjes, terwijl we kerstliedjes aan hadden staan. Ook maakte ik samen met Mona noorse brioches, voor een Noorse feestdag (sainte Lucie). Dit was de eerste dag dat ik een heel klein beetje een kerstgevoel had. Het is hier namelijk nog veel te mooi weer voor kerst en 's avonds missen de kaarsjes, de lichtjes in de echte kerstboom en de geur van dennennaalden. 'S avonds organiseerde we een muziekavond in de gîte met drumstel, gitaar, ukulele, soep en brioche broodjes! Helaas moest de gîte de volgende dag hals over kop leeg worden gehaald en een beetj worden schoon gemaakt omdat er onverwachts gasten kwamen. (Zul je altijd zien!)

Gisteren werkte ik in de tuin. Voor de eerst keer sinds mijn verblijf hier samen met iemand anders, met Melody! Hoewel het lekker rustig is om in je eentje te werken, is het een stuk gezelliger met z'n tweeën en gaat de tijd meteen een stuk sneller als je onder het erken lekker kunt kletsen en lachen. We hielden ons zoals gewoonlijk bezig met het onkruid en met het bedekken van de borders met bladeren. 'S avonds een pizzaparty, met (natuurlijk) pizza's, wijn, chocolademousse en het spel Time's up! En dat was dan alweer mijn laatste avond bij deze familie. Vanmorgen pakte ik mijn tas in, maakte ik mijn kamer schoon, speelde ik nog een laatste keer met de hondjes en lunchten er nog een keer samen. Daarna naar het station om met de trein naar Bordeaux te gaan! Zoals ik al schreef is mijn reis nog niet helemaal ten einde. Nog twee dagen Bordeaux, twee dagen Parijs en twee dagen Leuven en dan zal ik op de 21ste dan echt weer in Nederland aankomen!

1 opmerking:

Unknown zei

Echt een mooie kerstkrans creabea.
Maak er nog wat moois van schat xxx