woensdag 30 december 2015

Home sweet home

Alweer meer dan een week terug in Nederland en bij deze dus echt de laatste blog!

Maandagavond kwam ik aan in Den Haag. In de regen en de wind werd ik dus meteen goed ontvangen door het echte Hollandse weer. Mijn vader en moeder kwamen me ophalen en thuis stond er een andijviestamppot met een gehaktbal op me te wachten. Hoewel ik niet echt een tekort heb gehad aan stamppot, aangezien ik dat zelf voor de families klaar maakte, was een gehaktbal toch wel iets wat ik helemaal niet gegeten had. Er is overigens niet heel veel qua eten wat ik erg gemist heb, hoewel het de volgende dag toch wel fijn was om als lunch bruine boterhammen met kaas, pindakaas en hagelslag te kunnen eten. Oh en een glas verse melk te kunnen drinken! (waar ik was hadden ze alleen maar lang houdbare melk, bleehg) Ook de pot met drop die mijn ouders hadden neergezet was welkom :) Ik moet echter wel toegeven dat ik na mijn drie boterhammen toch wel het idee had dat mijn lunch niet volledig was omdat er wat warms miste. Vervolgens mocht ik op maandag nogmaals genieten van iets typisch Hollands; Poffertjes. Met mijn oma en broertje bracht ik (zoals we dat vroeger altijd deden) een bezoekje aan kijkduin en aan het pannenkoeken/poffertjes restaurant.


In drie dagen, drie keer op het strand geweest en heerlijk uitgewaaid aan de Hollandse kust. Niet zo robuust en de zee niet zo blauw als de Franse en duinen in plaats van rotsen, maar toch ook wel heel mooi!
 De kerstdagen bracht ik door met familie en na een paar dagen had ik alweer het gevoel dat ik nooit weg was geweest. Door mijn twee dagen met Lieke was het Nederlands praten alweer heel normaal geworden en zonder nadenken. Het is gek hoe snel je weer 'gewend' bent in je oude leven, terwijl het mij toch echt wel wat meer tijd kostte om te wennen toen ik in Frankrijk was. Er zijn echter toch ook wel dingen waar ik aan merk dat ik een tijdje niet hier ben geweest. Na een hele dag achter de computer, merkte ik dat ik een soort behoefte aan frisse lucht en lichaamsbeweging heb ontwikkeld. Dingen die ik heb meegemaakt zijn niet altijd uit te leggen of te delen met de mensen om me heen. De mensen thuis zijn de afgelopen maanden gewoon verder gegaan met het 'normale' leven en ik stap daar nu ineens weer in en hoewel ik het niet goed kan uitleggen voelt dat toch een beetje gek.

Na een weekje bij mijn ouders te zijn geweest was het dan gisteren eindelijk zover: weer naar Utrecht! Het is heerlijk om weer terug te zijn op mijn kamer, mijn eigen plekje te hebben en mijn lieve huisgenootjes weer te zien! Vandaag een rondje door de stad gefietst en dan moet ik toch toegeven dat ik in drie jaar eigenlijk wel gehecht ben geraakt aan deze stad en dat het van alle steden die ik de afgelopen maanden heb gezien toch echt wel de leukste en gezelligste blijft!


Veel mensen vragen of ik nou veel geleerd heb van deze reis, over mezelf, over het leven of in het algemeen. Ik denk dat het vooral geholpen heeft dat ik me om de drie weken in weer een nieuwe situatie bevond, waar ik mijn eigen plekje moest vinden en steeds weer met ander soort mensen om moest gaan. Maar of ik daar echt wat van geleerd heb, daar kom ik denk ik pas achter als ik straks weer in (voor mij bekende) situaties terecht kom, maar daar nu dan anders mee om weet te gaan. Verder heb ik natuurlijk dingen geleerd over planten, de natuur en eten en heb ik een beetje algemene kennis opgedaan. Met een kookboek en onderstaand boekje die ik voor kerst heb gekregen, hoop ik met die kennis nog wat te doen hier in Utrecht.


Ik kan niet meer dan aan iedereen, die er ook maar even aan twijfelt om er tussenuit te gaan, aanraden om het vooral te doen. Deze afgelopen 3,5 maand en het reizen via workaway waren voor mij dé manier om mensen te leren kennen, (en niet alleen Fransen, nee mensen van over heel de wereld!), mijn Frans te verbeteren, rond te reizen, volwassener te worden, ontelbaar veel dingen te leren en dingen te doen die ik anders nooit zou hebben gedaan. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik het liefst weer in een trein/blablacar/vliegtuig wil springen ;)

Geen opmerkingen: